Najważniejsze witaminy dla sportowców – aktywność fizyczna a zapotrzebowanie na witaminy

people-2604149_1280 (1)

Sprężysty chód, zwinne ruchy, atletyczna sylwetka – sportowiec zdecydowanie błyszczy na tle „telewizyjnych kanapowców”. Jednak imponujące warunki fizyczne są okupione ciężką pracą i wyrzeczeniami. Sportowiec musi także stale kontrolować swoją dietę, zarówno pod względem kaloryczności, jak i zawartości składników odżywczych. Osoba regularnie trenująca ma aż 2-3 krotnie większe zapotrzebowanie na witaminy niż osoby o niskiej lub umiarkowanej aktywności fizycznej. Z czego wynikają tak duże różnice w rekomendowanym dziennym spożyciu? Co powinny zawierać specjalne witaminy dla sportowców?

Dlaczego sportowcy potrzebują więcej witamin niż „zwykli” ludzie?

runner-888016_1280Systematyczne treningi powodują przyspieszenie tempa reakcji biochemicznych zachodzących w komórkach, wskutek czego organizm szybciej zużywa witaminy, minerały i inne niezbędne składniki odżywcze. Ponadto podczas wyczerpującego treningu ciało mocniej się poci, a wraz z potem dochodzi do utraty witamin rozpuszczalnych w wodzie – witaminy C i witamin z grupy B.

Wysiłek fizyczny prowadzi również do wzmożonej produkcji wolnych rodników, czyli atomów i cząsteczek zawierających co najmniej jeden niesparowany elektron. Gdy wolnych rodników jest zbyt dużo, dochodzi do tzw. stresu oksydacyjnego, który z kolei prowadzi do starzenia organizmu, uszkodzeń narządów i rozwoju chorób, w tym nowotworów. Wzmożona aktywność fizyczna sprzyja nadprodukcji wolnych rodników, dlatego witaminy dla sportowców muszą uwzględniać większe zapotrzebowanie na substancje o silnym działaniu antyoksydacyjnym tj. witaminy C, E i A.

Co zawierają witaminy dla sportowców?

Każdy sportowiec dąży do wypracowania masy mięśniowej adekwatnej do rodzaju uprawianej aktywności fizycznej. Budowanie muskulatury jest zależne od podaży białek, które stanowią najważniejszy składnik tkanki mięśniowej. Aby synteza mięśni zachodziła prawidłowo, niezbędne są także witaminy uczestniczące w przemianach białek i aminokwasów. Sportowcom sprzyjają również witaminy, które rozszerzają naczynia krwionośne (efekt pompy mięśniowej) oraz usprawniające spalanie tłuszczu.

Najważniejsze witaminy dla sportowców to:

  • witamina A – niezbędna do budowania tkanki mięśniowej
  • witamina B1 – dostarcza tlen do komórek, bierze udział w metabolizmie białek
  • witamina B2 – uczestniczy w przemianach węglowodanów w energię, pomaga spalać tłuszcz
  • witamina B3 – rozszerza naczynia krwionośne
  • witamina B6 – wspomaga przyswajanie białka
  • witamina B7 (biotyna) – bierze udział w metabolizmie aminokwasów, wspomaga wytwarzanie energii
  • witamina B12 – wspiera rozrost tkanki mięśniowej
  • witamina C – uczestniczy w metabolizmie kolagenu i aminokwasów oraz syntezie hormonów sterydowych
  • witamina D – zapewnia mocne kości i prawidłową pracę mięśni.

Wybierając witaminy dla sportowców warto porównać skład suplementu ze zwykłą multiwitaminą. Ze względu na większe zapotrzebowanie preparaty dla osób aktywnych fizycznie powinny zawierać ww. witaminy w 2-3-krotnie wyższym stężeniu.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *