Witaminy dla nastolatków – czy suplementacja jest potrzebna?

pexels-photo-790357

Nastoletni organizm zmaga się z intensywną burzą hormonów, czego dowodem jest m.in. przyspieszone tempo wzrostu, pierwsza miesiączka u dziewcząt i mutacja głosu u chłopców. Zwłaszcza teraz nie można lekceważyć znaczenia zbilansowanej diety, która powinna dostarczać wszystkich niezbędnych składników, w tym właśnie witamin. Niestety, współcześni nastolatkowie wykazują kiepski nawyki żywieniowe – w szkole unikają drugiego śniadania i ciepłego obiadu w stołówce, a po zajęciach przesiadują w knajpkach z fast foodem. Dziewczęta zbyt krytycznie podchodzą do zaokrąglającego się ciała, wskutek czego tracą kilogramy za pomocą rygorystycznych i niezdrowych diet. W niektórych przypadkach zachodzi konieczność stosowania suplementów diety, zawierających najważniejsze witaminy dla nastolatków.

Zapotrzebowanie na witaminy u nastolatków

Większe zapotrzebowanie na witaminy dotyczy chłopców, a także młodzieży uprawiającej sport oraz dzieci otyłych. Zalecane dzienne spożycie u nastoletnich dziewcząt i chłopców wygląda następująco:

  • Witamina A: dziewczynki 700 µg, chłopcy 900 µg
  • Witamina B1: dziewczynki 1,1 mg, chłopcy 1,2 mg
  • Witamina B2: dziewczynki 1,1 mg, chłopcy 1,3 mg
  • Witamina B3: dziewczynki 14 mg, chłopcy 16 mg
  • Witamina B5: dziewczynki 5 mg, chłopcy 5 mg
  • Witamina B6: dziewczynki 1,2 mg, chłopcy 1,3 mg
  • Witamina B7 (biotyna): dziewczynki 25 µg, chłopcy 25 µg
  • Witamina B9 (kwas foliowy): dziewczynki 400 µg, chłopcy 400 µg
  • Witamina B12: dziewczynki 2,4 µg, chłopcy 2,4 µg
  • Witamina C: dziewczynki 65 mg, chłopcy 75 mg
  • Witamina D: dziewczynki 5 µg, chłopcy 5 µg
  • Witamina E: dziewczynki 8 mg, chłopcy 10 mg
  • Witamina K: dziewczynki 50 µg, chłopcy 50 µg

Witaminy dla nastolatków zapobiegają niedoborom i wspierają osłabiony organizm (np. na przedwiośniu, podczas intensywnej nauki, po przebytej chorobie), jednak najbardziej wartościowe są witaminy dostarczane w zbilansowanej diecie.

Jaką rolę odgrywają witaminy w organizmie nastolatka?

drugs-206150_1280Rozwijający się organizm potrzebuje witaminy A, która dba o prawidłowy wzrost ciała i uczestniczy w rozwoju komórek. Jest również niezbędna dla zachowania dobrego wzroku, który męczy się podczas wielogodzinnej nauki i przesiadywania przed komputerem. Witamina A jest ważna także dla zdrowia skóry, a jak wiadomo – jednym z największych problemów młodzieży jest nieestetyczny trądzik.

Z uwagi na skok pokwitaniowy każdy nastolatek powinien dostarczać organizmowi witaminę D, dzięki której zęby są zdrowe, kości twarde i mocne, a mięśnie prawidłowo pracują. Witamina C nie tylko wspiera układ odpornościowy, ale również warunkuje rozwój mózgu oraz poprawia przyswajanie wapnia i żelaza.

Cenna jest również witamina E, która pielęgnuje skórę i chroni komórki przed utlenianiem. Ważne witaminy dla nastolatków to także witaminy z grupy B, gdyż pełnią niezliczoną ilość funkcji, m.in. uczestniczą w procesach metabolicznych, dbają o dobry nastrój, poprawiają zdolności intelektualne oraz warunkują sprawność praktycznie każdego układu w organizmie.

[Głosów:2    Średnia:1.5/5]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *