Spirulina hawajska czy niebieska Blue Majik?

Spirulina hawajska czy niebieska Blue Majik

Wiele osób stawiając sobie za cel schudnięcie oprócz samej intensywnej aktywności fizycznej oraz odpowiedniej diety często poszukuje dodatkowych składników, które wykazują działanie prozdrowotne i przyspieszają proces odchudzania. Jednym z takich składników jest spirulina, która jako suplement diety może skutecznie i szybko pomóc w zrzuceniu nadwagi oraz zawiera wiele składników i makroelementów cennych dla zdrowia. Warto zatem wiedzieć czym dokładnie jest spirulina, jakie jest jej zastosowanie oraz w jaki sposób ją zażywać.

Spis treści:

  1. Czym jest spirulina?
  2. Podział spiruliny
  3. Jak odpowiednio należy stosować spirulinę?
  4. Dawkowanie spiruliny
  5. Czym jest spirulina?

Według definicji spirulina stanowi handlową nazwę sinic (cyjanobakterii). Są to niebieskie lub zielone algi, które mają dobroczynny wpływ na działanie organizmu. Występują one w sposób naturalny w jeziorach Afryki oraz Meksyku, a nazwa spirulina pochodzi od specyficznego kształtu alg, który przypomina spiralę. Jest on głównie stosowana jako suplement diety, w produkcji kosmetyków lub jako pokarm dla niektórych gatunków ryb.

Spirulina jest niezwykle ceniona głównie ze względu na swoje właściwości prozdrowotne i odtruwające organizm. Pomagają one m.in. w oczyszczaniu organizmu z toksyn, leczeniu trądziku czy też są doskonałym źródłem białka. Jako suplement diety spirulina charakteryzuje się szybką przyswajalnością, przez co przyspiesza metabolizm i spalanie tkanki tłuszczowej. Z kolei dla osób, które nie mogą (lub nie chcą) jeść mięsa spirulina służy jako zamiennik, gdyż stanowi cenne źródło białka.

  1. Podział spiruliny

Obecnie na rynku można znaleźć kilka rodzajów spiruliny z różnego rodzaju alg. Do najbardziej popularnych można zaliczyć:

  1. Spirulina hawajska – stanowi jeden z najpopularniejszych rodzajów spiruliny, który jest odpowiednikiem ok. 60% dziennego zapotrzebowania dorosłego człowieka na białko (wystarczy spożyć ok. 10-20 g sproszkowanej spiruliny rozpuszczonej w wodzie). Zawiera 18 aminokwasów z pełnowartościowym białkiem oraz witaminami z grupy B i Beta karotenem, co sprawia, iż jest niezwykle cenna dla zdrowia. Jej spożycie wspomaga pracę wątroby, wpływa pozytywnie na obniżanie poziomu złego cholesterolu czy też pozytywnie wpływa na leczenie trądziku młodzieńczego;
  2. Spirulina niebieska Blue Majik – jest to niezwykła odmiana spiruliny o niebieskim kolorze. Swój kolor zawdzięcza obecności fikocyjaniny, który jest bardzo silnym antyoksydantem. Jej spożycie chroni przed ryzykiem powstawania nowotworów, wspomaga procesy regeneracyjne mięśni, a także ma właściwości przeciwzapalne. Dodatkowo spirulina niebieska Blue Majik obniża poziom złego cholesterolu, pomaga wyrównać ciśnienie, a dzięki obecności witamin z grupy A oraz B pomaga na hamuje procesy starzenia się skóry;
  3. Spirulina zielona – równie popularna odmiana spiruliny, która swój kolor z kolei zawdzięcza obecności chlorofilu oraz kwasu linolowego. Chlorofil przyspiesza i dobrze wpływa na powstawanie erytrocytów (krwinek czerwonych), co jest szczególnie zalecane w leczeniu niedokrwistości. Co więcej zażywanie spiruliny zielonej wyrównuje i stabilizuje ciśnienie krwi, wzmacnia pracę serca oraz korzystnie wpływ na oczyszczanie organizmu z toksyn. Dodatkowo picie spiruliny zielonej poprawia regenerację suchej i popękanej skóry, a barwniki roślinne (w tym chlorofil oraz fikocyjanin) chronią skórę przed szkodliwym działaniem promieni UV.

Bez względu na zażywany rodzaj spiruliny każda jej odmiana w korzystny sposób wpływa na organizm człowieka. Należy jednak pamiętać, iż oprócz ogólnego pozytywnego działania każdego rodzaju spiruliny, każda jej odmiana służy wsparciu innych procesów zachodzących w organizmie człowieka – niektóre wspomagają pracę układu krążeniowego i serca, inne mają silniejsze działanie na skórę. Mimo to ich cechą wspólną jest fakt, iż oczyszczają organizm z toksyn oraz wspomagają proces odchudzania.

 Jak odpowiednio należy stosować spirulinę?

Spirulina pomimo niezliczonych właściwości leczniczych i dobroczynnego wpływu na organizm stanowi suplement diety oraz w niektórych przypadkach również lek. Dlatego też należy zadbać o jej odpowiednie dla swojego stanu zdrowia zażywanie. W przeciwnym razie w przypadku przyjmowania nieoczyszczonej spiruliny (sprzedawanej po niższej cenie na czarnym rynku) lub w nieodpowiednich ilościach mogą wystąpić niepożądane skutki uboczne. Można do nich zaliczyć m.in:

  • Uszkodzenie wątroby;
  • Nudności;
  • Bóle głowy;
  • Wymioty;
  • Przyspieszone bicie serca;
  • Uczucie nadmiernego pragnienia.

Dodatkowo, przed rozpoczęciem przyjmowania spiruliny warto udać się z wizytą do dietetyka, który pomoże stwierdzić, czy akurat ten produkt nie wpłynie w niekorzystny sposób na pracę organizmu (dotyczy to zwłaszcza dzieci i młodzież).

Dawkowanie spiruliny

Przede wszystkim należy pamiętać, iż dawkowanie każdego rodzaju spiruliny stanowi indywidualną sprawę dla każdej osoby. Zaleca się aby przed rozpoczęciem dawkowania spiruliny zarówno w formie tabletek jak i w formie sproszkowanej, która jest rozpuszczalna w wodzie skonsultować się z dietetykiem w celu ustalenia optymalnej dawki. Istnieje jednak kilka sytuacji, w których dopuszczalne jest przyjmowanie z góry określonych dawek spiruliny. Należą do nich:

  • przyjmowanie ok. 1-8 g dziennie spiruliny w formie sproszkowanej lub w formie tabletki w przypadku podwyższonego poziomu cholesterolu;
  • przyjmowania ok. 2-7 g dziennie spiruliny w formie sproszkowanej lub jednej tabletki dziennie w przypadku zwiększenia masy mięśniowej oraz tężyzny fizycznej;
  • przyjmowanie ok. 4 g dziennie spiruliny lub 1 tabletki dziennie w przypadku obniżenia ciśnienia krwi.

Podsumowując można niezaprzeczalnie stwierdzić, iż spirulina w dowolnej formie oraz dowolnym rodzaju niesie ze sobą ogromne korzyści dla zdrowia człowieka. Wspomaga nie tylko sam proces odchudzania ale również wpływa na poprawne funkcjonowanie poszczególnych układów w organizmie człowieka. Jak na substancję o tak dobrym działaniu cena nie jest wysoka, gdyż opakowanie 100-200 g można kupić już w cenie ok. 40,00 złotych. Należy jednak pamiętać, iż w przypadku kobiety w ciąży, osób starszych lub dzieci chęć przyjmowania spiruliny należy skonsultować z dietetykiem. Więcej informacji na temat działania spiruliny oraz gotowe do kupienia produkty można znaleźć pod poniższym linkiem.

[Głosów:1    Średnia:5/5]
Separator image Posted in Porady.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *