Odżywki dla kobiet, czyli co możesz brać przed, w trakcie i po treningu?

crossfit-534615_1280

Suplementy przeznaczone dla kobiet uwzględniają różnice w budowie i zapotrzebowaniu na składniki odżywcze, a także zmiany hormonalne związane z cyklem menstruacyjnym. Jednak w gruncie rzeczy odżywki dla kobiet zawierają to samo, co typowe odżywki dla kulturystów tj. białko, kreatynę czy aminokwasy BCAA. Część kobiet obawia się, że zastosowanie takich suplementów poskutkuje mięśniami jak u Pudziana, a sylwetka niebezpiecznie zacznie przypominać męską… Czy jest powód do obaw?

Odżywki dla kobiet a „efekt Schwarzeneggera”

girl-2356490_1280Samo przyjmowanie odżywek nie spowoduje niekontrolowanego rozrostu mięśni. Na taką sylwetkę pracuje się latami, codziennymi treningami ze specjalnie dobranym obciążeniem, odpowiednio skomponowaną dietą itd. Odżywki białkowe, kreatyna, glutamina, BCAA to nie doping! Ich zadanie jest proste – dostarczają paliwa do mięśni, stymulują rozwój tkanki mięśniowej i zapobiegają katabolizmowi (rozpadowi białek po wysiłku). Dzięki nim łatwiej wyrzeźbisz sylwetkę i szybciej zregenerujesz mięśnie po wyczerpującym treningu. Będziesz mogła ćwiczyć dłużej i ciężej, co przełoży się na efekty.

Odżywki dla kobiet tak naprawdę „tylko” zastępują posiłek obfitujący w białko. Osoby regularnie trenujące muszą bowiem dostarczać organizmowi znacznie więcej białka niż osoby, które unikają ruchu. Twoja dzienna porcja protein (jeśli sumiennie ćwiczysz) powinna wynosić od 1,5 go 2,5 g na kilogram masy ciała.  Taką ilość możesz dostarczyć pod postacią wysokobiałkowych posiłków, ale kto ma czas na ich przyrządzanie? Odżywki dla kobiet pomogą Ci uzupełnić podaż białka, gdy np. jesteś w delegacji, pracujesz do późna albo zwyczajnie jesteś zabiegana. Warto przy okazji wspomnieć, że odżywki białkowe zapewniają uczucie sytości i przyspieszają metabolizm, co przyczynia się do uzyskania wymarzonej fit-sylwetki.

Jak stosować odżywki dla kobiet?

Na początek wato sięgnąć po suplementy witamin i minerałów – większe zapotrzebowanie u osób ćwiczących często wymaga dodatkowej suplementacji, zwłaszcza jeśli nie odżywiasz się zgodnie z piramidą żywienia.

Jeśli masz zamiar stosować odżywki białkowe, najpierw ustal optymalną dla siebie ogólną ilość białka (od 1,5 do 2,5 g na kg masy ciała), a następnie oszacuj ile protein dostarczasz w posiłkach i ile powinnaś suplementować. Odżywki dla kobiet występują w kilku ciekawych smakach, np. czekoladowym, waniliowym lub owocowym. Wybierz swój ulubiony i przyjmuj porcję odżywki bezpośrednio po treningu i w sytuacjach, gdy nie masz czasu na pełnowartościowy obiad.

Jeśli chcesz przyjmować odżywki dla kobiet z kreatyną, Twoja dawka powinna wynosić 0,8 g na 10 kg masy ciała. Suplementy z kreatyną najlepiej stosuj w dniach krótkich i wyczerpujących treningów, zarówno przed, jak i tuż po wysiłku.

Aminokwasy BCAA to odżywka, którą warto przyjmować także w dniach bez treningu – wówczas stosuj 0,4 g na 10 kg masy ciała na czczo i tyle samo przed snem. W dniach treningowych zwiększ dawkę do 0,5 g na 10 kg masy ciała i przyjmuj przed oraz po wysiłku.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *