Jakie funkcje w organizmie pełnią witaminy z grupy B?

vegetables-tomatoes-pepper-paprika-161723 (1)

Witaminy z grupy B rozpuszczają się w wodzie, co oznacza, że wydalasz je wraz z moczem i potem. Organizm nie potrafi ich magazynować, dlatego należy zadbać o codzienną podaż tych składników w pożywieniu. Na szczęście witaminy B występują niemal wszędzie – w owocach, warzywach, nabiale, grzybach, rybach, mięsie, a także w wyrobach zbożowych i nasionach. Sprawdź dlaczego witaminy z grupy B są tak ważne i jaki wpływ mają na Twoje życie.

Układ nerwowy i nie tylko – właściwości witamin z grupy B

Wpexels-photo-53821itaminy B tworzą zgrany zespół, który warunkuje prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego – dbają o samopoczucie, wspierają procesy myślowe, chronią przed zaburzeniami psychicznymi.

Witamina B1 (tiamina) przynosi spokój i dobry nastrój, a także odpowiada za rozwój komórek nerwowych. Oprócz tego działa przeciwbólowo i wspomaga proces gojenia ran. O tiaminie powinny pamiętać osoby aktywne fizycznie, gdyż przyspiesza rozkład węglowodanów na energię i hamuje wydzielanie kwasu mlekowego.

Witaminy z grupy B warunkują również wiele procesów biochemicznych zachodzących w organizmie. Dobrym przykładem jest witamina B2 (ryboflawina), która  uczestniczy w produkcji czerwonych krwinek, komórek odpornościowych i niektórych hormonów. Ryboflawina odpowiada również za metabolizm węglowodanów, białek i tłuszczów, a także dba o dobry stan błon śluzowych, włosów i paznokci.

Witamina B3 (niacyna, PP) jest niezwykle ważna dla układu nerwowego, gdyż jej niedobór może skutkować poważnymi zaburzeniami psychicznymi. Po niacynę powinny sięgać osoby narażone na choroby układu krążenia, gdyż obniża ciśnienie krwi i zmniejsza poziom cholesterolu.

O urodę dba również witamina B5 (kwas pantotenowy), która przeciwdziała łysieniu i siwieniu, a także stymuluje odbudowę komórek skóry. Witamina B5 jest również wskazana przy przeziębieniu, gdyż  wspomaga ż układ odpornościowy w walce z infekcjami i łagodzi skutki antybiotykoterapii.

Witamina B6 (pirydoksyna) zapobiega depresji i podnosi odporność na stres, pomaga również walczyć z bezsennością. Pirydoksyna jest niezwykle ważna dla kobiet, ponieważ łagodzi objawy PMS i zapobiega wymiotom w ciąży.

Dzięki witaminie B7 (biotynie) tarczyca pracuje prawidłowo, a włosy i skóra zachowują zdrowy wygląd. Biotyna jest również niezbędnym składnikiem syntezy kwasów tłuszczowych i glukozy.

Kwas foliowy, czyli witamina B9, jest potrzebna zwłaszcza kobietom w ciąży, gdyż zapobiega wadom rozwojowym cewy nerwowej u dziecka. Kwas foliowy jest również cennym składnikiem profilaktyki chorób układu krążenia i nowotworów (szyjki macicy, płuc, odbytu).

Witamina B12 (kobalamina) bierze udział w syntezie czerwonych krwinek oraz przemianach metabolicznych węglowodanów, białek i tłuszczów. Kobalamina wzmacnia również materiał genetyczny i zwiększa apetyt.

Choć witaminy z grupy B powszechnie występują w żywności, na niedobory narażone osoby z zaburzeniami wchłaniania, chorzy przyjmujący pokarm pozajelitowo (dożylnie), ale również alkoholicy i osoby na ubogiej diecie.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *